Bart Barnard

🔵⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️<️/p>

Hallo 👋. Ik ben Bart Barnard: docent, denker, doener. Mijn interesse ligt op het snijvlak van techniek, kunst, en filosofie. Vanuit die basis houd ik technologische ontwikkelingen bij, reflecteer ik op de (maatschappelijke) consequenties hiervan, die ik uiteindelijk in de kunstgeschiedenis en wijsgerige tradities probeer te duiden. Ik heb een creatieve geest die open staat voor nieuwe inzichten, ideeën of concepten. Ik probeer mezelf continu zowel te verbreden als te verdiepen, vanuit de stelregel dat ik elke dag iets nieuws moet leren.

Vanuit mijn passie voor kennis en kennisoverdracht werk ik in het onderwijs, bij de Hanzehogeschool Groningen (heden ten dage formeel afgekort tot 'Hanze'). Ik ben werkzaam bij de Kunstacademie Minerva, de opleidingen Software Engineering en bio-informatica en de master Data Science for Life Science. Verder ben ik regelmatig betrokken bij modules van de IT Academy Noord Nederland.

Ik heb een sterke mening over hoe de wereld er uit zou moeten zien en welke stappen gezet moeten worden om dat te bereiken. Indachtig de uitspraak van Schelling uit 1802 verlang ik dat niets in het universum teneergedrukt, ingeperkt of ondergeschikt is, en eis ik voor elk ding een bijzonder en vrij bestaan. In vroeger tijden schreef ik nog wel eens een ingezonden brief of opiniestuk naar regionale of landelijke dagbladen en onderhield ik een blog met meer wijsgerige onderwerpen; maar ja, wie heeft de tijd...

Op deze pagina is wat meer over m'n werk te lezen. Scroll naar rechts om verder te gaan.

Minor Design, Art and Technology

⚫️🔵⚫️⚫️⚫️⚫️

Sinds 2012 bieden we de Minor Design Art and Technology aan. Dit is een interdisciplinaire minor die is opgezet door Minerva Academie en de opleiding Software Engineering van de Hanzehogeschool Groningen. Studenten van allerlei geledingen werken gedurende een half jaar intensief samen aan een project of meerdere projecten. Ze leren hier verschillende technieken en vaardigheden om hun creativiteit te ontwikkelen en hun project tot een interessant en goed einde te brengen.

Binnen deze minor ben ik verantwoordelijk voor twee onderdelen. Allereerst de module Arduino and Programming, waarin de deelnemers leren werken met hardware en hoe dit aan te sturen met een Arduino. Omdat de studenten overal vandaan komen, van Autonoom Beeldende Kunst tot Facilitair Management, van Groningen via Turijn of Berlijn tot Seoul, is het lastig om uit te gaan van een algemeen geldende voorkennis. Tijdens de eerste vier weken krijgen alle studenten via een soort snelkookplanconstructie de meest basale informatie om met een Arduino sensoren, actoren en (met name) LEDs aan te sturen. Deze module eindigt in een mid-term waarin de studenten worden uitgedaagd om zwijgende dingen te laten spreken.

Naast deze meer praktische module ben ik hier ook verantwoordelijk voor het vak Theory and Philosophy. Hier bespreek ik samen met de studenten de interessante en veranderende verhouding tussen kunst en techniek vanuit een historisch-filosofisch perspectief. In zes grote stappen ga ik hier van het begin van het ontstaan van de mensheid via de Middeleeuwen en de Renaissance via de Wetenschappelijke Revolutie tot aan de twintigste en de eenentwintigste eeuw. Hoewel dit een behoorlijk theoretisch en abstract onderwerp is, wordt dit door de deelnemers over het algemeen zeer gewaardeerd.

Machine Learning

⚫️⚫️🔵⚫️⚫️⚫️

Al tijdens m'n studie was ik geïnteresseerd in machine learning (al heette het toen nog niet zo) – met name de theoretische achtergrond, maar ook de praktische implementatie en de wijsgerige consequenties van deze techniek. Vanuit deze interesse heb ik een paar jaar geleden de vierdejaars keuzemodule met dezelfde naam opgezet en de bijhorende reader geschreven (hier op github).

Met het ontstaan van frameworks als scikit-learn is het gebruik van ML-technieken behoorlijk vereenvoudigd, maar ik ben ervan overtuigd dat het beter is dat mensen een goed begrip hebben van de technieken die ze inzetten. Vanuit deze overtuiging geef tijdens de module Machine Learning een gedegen wiskundige en statistische basis en laat ik deelnemers verschillende modellen handmatig uitprogrammeren.

Hoewel ik het materiaal initieel voor software engineers heb ontwikkeld, wordt het inmiddels ook ingezet bij de Master Data Science for Life Science en verschillende modules van de IT Academy.

Programmeren

⚫️⚫️⚫️🔵⚫️⚫️

Programmeren is m'n professie en m'n passie. Ik doe het al sinds ik in 1984 de oude BBC computer van m'n broer onder handen kreeg. Tussen 1996 en 2008 heb ik bij verschillende software-bedrijven gewerkt waarin ik met allerlei mogelijke methoden en technieken te maken heb gehad – veel technieken die heden ten dage niet eens meer bestaan (zoals games programmeren voor CD-ROMs).

Sinds 2007 geef ik les in Software Engineering aan de Hanzehogeschool Groningen. Om het onderwijs actueel, urgent en interessant (voor zowel de studenten als mijzelf) te houden, bestudeer ik daarom altijd nog de meest recente ontwikkelingen en technieken. Het meeste van m'n huidige werk is te vinden op github.

We zijn een heel eind gekomen; van een 6502 met 32kB RAM zonder echte opslag naar de M1 met 500GB waar ik dit op typ.

Projecten

⚫️⚫️⚫️⚫️🔵⚫️

Vanuit m'n creativiteit heb ik altijd een hele zooi projecten op stapel staan. Sommige hiervan, met name de projecten die ik heb weten af te ronden, staan beschreven op deze site.

De projecten bevinden zich meestal op het snijvlak van kunst en techniek. Zo heb ik voor Museum dr8888 in Drachten een installatie gemaakt waarmee het langste dadaïstische gedicht aller tijden samengesteld moet worden, of heb ik voor de open dag van de Hanze een constructie gemaakt om bezoekers te interesseren voor computer-techniek.

Maar ook projecten zonder kunstzinnige connotatie vind ik interessant. Solderen, lassen, houtbewerking, ... Ik vind het leuk om allerlei praktische dingen te doen of uit te proberen.

Andere dingen

⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️🔵

Er zijn nog veel meer dingen die ik doe, maar waarvan ik geen zin heb om er min of meer uitgebreid verslag van te doen. Zo speel ik al sinds m'n vroeg jeugd piano en heb ik inmiddels drie jaar les bij Greta Gutuleac (had ik maar eerder les genomen). Momenteel speel ik de Liebestraüme van Liszt; eerder speelde ik de Engelse Suites van Bach en opus 9 nummer 5 van Rachmaninov.

Ik lees graag en veel: met name filosofie en geschiedenis, maar ook wel romans of meer populair-wetenschappelijke literatuur. Sinds een paar jaar doe ik min of meer consequent verslag van wat ik heb gelezen.

Ik sport ook regelmatig: fitness, fietsen of hardlopen. De resultaten van die laatste twee activiteiten hou ik bij op strava. Elke twee jaar ga ik met een vriend in Italië de Eroica fietsen (of hier de editie van 2023) een tocht van zo'n honderdvijftig kilometer die wordt verreden met klassieke fietsen. Dus het onderhoud aan die fietsen is ook iets wat ik doe en wat ik leuk vind.

Vroeger had ik ook vliegles, maar in verband met tijd en urgentie ben ik daar even mee gestopt – maar dat staat nog steeds op m'n lijstje om weer op te pakken. Inmiddels ben ik bezig met m'n vrachtwagenrijbewijs.