Technische stukken

Veel van mijn werk gaat over beantwoorden van technische vragen, van studenten of die ik zelf heb geformuleerd. Soms is het interessant om een iets uitgebreider antwoord te geven, of om de zoektocht naar dat antwoord te beschrijven. Deze teksten zijn daar het resultaat van.

Read More

Opinie-stukken

Ik geef gevraagd en (vooral) ongevraagd mijn mening over hoe dingen zouden moeten zijn, wat mensen zouden moeten doen of hoe de wereld in elkaar zou moeten zitten. Soms worden deze meningen geplaatst in regionale of landelijke dagbladen. Vaak ook niet.

Read More

Filosofische stukken

In vroeger tijden schreef ik redelijk veel over filosofie. Onder de noemer études philosophiques probeerde ik orde in de wijsgerige chaos te brengen. Die teksten zijn hier terug te vinden.

Read More

NoSQL en Big Data

NIOC 5 april 2013; Arnhem (in samenwerking met Talko Dijkhuis) Deze presentatie gaat in op de gevolgen voor het onderwijs van de ontwikkeling van big-data systemen. Het eerste deel van de presentatie gaat in op de vraag wat de eigenschappen van big data zijn, waar dit allemaal vandaan komt en waarom dit interessant is voor

Privacy en ICT

Honours-presentatie interdisciplinaire lijn, 12 december 2012; Groningen Deze presentatie beschrijft de verhouding tussen privacy en hedendaagse digitale technieken. Ik begin met een korte beschrijving van wat ik onder privacy versta (privacy als cultureel en biologisch verschijnsel) en wat ik onder ICT versta (meer in het algemeen techniek als middel om te interageren met de werkelijkheid).

The digital landscape of Kortrijk

eClick International Workshop, 10 mei 2011; Kortijk (België) In het kader van een internationale samenwerking tussen verschillende hogescholen rondom de Noordzee werd in 2011 een workshop voor een groep studenten georganiseerd. Doel van deze driedaagse workshop was recreatieve waarde toevoegen aan (het landschap van) Kortrijk door gebruik te maken van digitale middelen en communicatiemiddelen. Als

Ethiek en Sociale Media

OnTheMoev-lezing van 28 april 2011; Groningen In deze presentatie ga ik in op het spanningsveld van de wenselijkheid van technologische artefacten, met name navigatiesystemen en online zoekmachines, en de sociale en ethische gevolgen hiervan. De centrale vraag die ik hierbij een de orde stel is of we alles wat technisch mogelijk is ook moeten willen.

Over autoloosheid

De gemakzucht en vanzelfsprekendheid waarmee er van uit wordt gegaan dat je wel een auto zult bezitten, heeft me altijd verbaasd. Zelfs studenten die mij naar Zernike zien fietsen vragen of mijn auto kapot is; blijkbaar is het ook voor een grote groep studenten gebruikelijk om met de auto naar college te gaan – zoals

Honden eten

Een fraaie illustratie afgelopen woensdag in de Leeuwarder Courant (24 juni 2015) van wat Jonathan Saffran Foer in zijn ‘Eating Animals’ met ‘Species barrier’ aanduidt: het eten van honden in delen van China. In dit artikel, voorzien van een schijnbaar gruwelijke foto van hondenkarkassen, wordt gesproken over ‘zeker tienduizenden honden’ die worden ‘afgeslacht ter consumptie’,

Rechten voor dieren betekent plichten voor mensen

In zijn meest recente overdenking argumenteert filosoof Coen Simon tegen het idee om rechten toe te kennen aan dieren (Trouw, 14 december 2013). Blijkens zijn laatste alinea is volgens hem het feit dat het altijd de mens is die eventuele rechten aan de dieren toekent voldoende reden om de dieren deze rechten dan maar helemaal

Er is juist méér wet- en regelgeving nodig.

VVD Kamerlid Helma Lodders ziet de groeiende wereldbevolking als een grote kans voor de Nederlandse agrarische sector (Wetgeving remt de broodnodige groei, Trouw 27 mei). Net als de rest van haar partij, de WUR en LTO heeft zij het idee dat de wereldbevolking gevoed moet worden vanuit Nederland en ziet zij de wet- en regelgeving

EP35: Virtuele ruimte

Een analyse van de computerspellen Myst en Doom, beide uitgekomen in 1993, geeft interessante inzichten aangaande onze veranderende houding ten opzichte van de virtuele ruimte – grofweg, zeker in die tijd, alles wat zich aan de andere kant van het beeldscherm afspeelt. In beide spellen wordt een driedimensionale ruimte gecreëerd waar de speler doorheen kan